Deze 5 tips maken je lunchwandeling een stuk fijner

Een groot deel van Nederland zit deze maanden veel thuis. We werken vanuit huis, maar ook buiten werk zijn veel gebruikelijke uitwijkmogelijkheden zoals horeca en bioscopen gesloten of minder aantrekkelijk. Massaal trekken we de natuur in en ook de lunchwandeling wordt steeds populairder. Helemaal begrijpelijk, want tijdens je werkdag even naar buiten is niet alleen gezond, het vergroot ook je productiviteit. Toch is zo’n lunchwandeling niet voor iedereen altijd even aantrekkelijk, zeker als je alleen werkt en je dus ook alleen je rondje loopt. Met deze 5 tips kun je toch naar buiten en maak je je lunchwandeling net iets fijner.

1. Luister een podcast

Vind je het lastig om je werk achter te laten als je naar buiten gaat of raak je juist snel verveeld als je in je eentje loopt? Dan kan het luisteren van een podcast een heerlijke afleiding zijn en als een soort reset van je hoofd dienen. Bovendien zijn er podcasts voor elk humeur en bui, dus er als altijd wel iets dat op dat moment fijn voelt.

Inspiratie nodig? Lees mijn tips voor 3 outdoor podcasts voor de winterse dagen

2. Neem je lunch mee naar buiten

Ken je die momenten dat je net terug komt van een heerlijke middagwandeling, je de laptop weer open klapt en je voor je het weet weer vol in het werk zit zonder te hebben geluncht? Meestal eindigt dat met het naar binnen schuiven van je lunch terwijl je alweer druk bezig bent: alles behalve rustgevend. Als je je lunch mee neemt naar buiten kun je een stuk rustiger eten en heb je bovendien een reden om naast het wandelen ook even ergens te gaan zitten en te genieten van het buiten zijn.

3. Loop op een rustig tempo

Toen ik nog elke dag op kantoor werkte was de lunchwandeling een standaard onderdeel van de dag. In het begin vond ik het prachtig, maar na een tijdje viel het me steeds meer op hoe het rondje wandeling vooral een routine zaak was geworden. We werkten steeds sneller het rondje af, bijna alsof het een extra item op de “to do-list” was. Ik voelde daardoor niet meer de ruimte om de omgeving tot me te nemen en tot rust te komen. Door bewust je pas te vertragen, om je heen te kijken en af en toe stil te staan bij iets wat opvalt stap je letterlijk en figuurlijk uit het (snelle) ritme van je werkdag.

4. Neem een verrekijker mee

Aansluitend op tip 3 kun je bijvoorbeeld een verrekijker mee nemen om langsvliegende vogels te bestuderen. Je dwingt jezelf om even stil te staan en uit het gehaast te stappen. Dat hoeft overigens niet per se met een verrekijker natuurlijk, je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor een loeppotje om bodemdiertjes te bestuderen of een boek om op het bankje op de hoek neer te ploffen.

5. Spreek met iemand af

Ben je door het thuiswerken alleen of spreek je je collega’s wat weinig en mis je dat? Spreek dan met iemand af om samen te wandelen of elkaar onderweg te ontmoeten. Dan kan ook met de strengere corona maatregelen prima, zolang je maar 1,5 meter afstand houdt. Ga je met een collega op stap? Dan kan het verleidelijk zijn om de tijd effectief te benutten en toch nog dat ene project te bespreken. Op zich niet erg, maar zorg ervoor dat je jezelf wel de rust gunt die je nodig hebt. Dat kan soms dus betekenen dat het even niet over werk gaat, maar over hoe je je voelt of wat je komend weekend voor leuke plannen hebt.

Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om je lunchwandeling fijner te maken, maar dit zijn hopelijk enkele tips waar je praktisch mee aan de slag kunt. Heb jij nog mooie tips of ideeën om je wandeling fijner te maken of juist om vaker naar buiten te gaan tijdens het werk? Deel ze met anderen in de reacties hieronder!

No Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Exclusieve verhalen van onderweg en de meest bijzondere buitenplekjes ontvangen? Schrijf je in en ontvang zes keer per jaar een BuitenBriefje.
Holler Box