Foto halve marathon CPC Den Haag 2024

Voor het eerst op trainingsweek: zo ziet dat eruit

Sinds ik meer sport las ik er steeds vaker over: mensen die op trainingsweek gaan. Topsporters doen het geregeld, maar ook bijvoorbeeld amateur wielrenners die een week naar Mallora gaan om alleen maar bezig te zijn met fietsen. Een tikkeltje overdreven vond ik, dat heb je toch helemaal niet nodig als amateur? Toch begon het begin dit jaar te kriebelen en ik besloot het eens uit te proberen.

Wat is een trainingsweek eigenlijk?

Vorig jaar liep ik mijn eerste halve marathon en sindsdien is het balletje gaan rollen. Sporten werd steeds meer onderdeel van mijn leven en inmiddels is 7 tot 8 uur trainen in de week niet ongebruikelijk. Dat plan ik wel allemaal rond een fulltime baan en andere verplichtingen. Hoe lekker zou het zijn om eens een week alleen maar te hoeven focussen op sporten, eten en slapen? Dat is namelijk hoe ik een trainingsweek op heb gevat. Niet per se (veel) meer trainen dan gebruikelijk, maar wel met je complete aandacht bij het sporten (en herstellen) zijn. Sporten, eten, slapen.

Foto halve marathon CPC Den Haag 2024 Mijn PR-poging tijdens de CPC Den Haag op 10 maart ’24. (Spoiler: PR ruim gehaald!) 

Dat leek me wel wat, dus ik maakte er één van mijn jaardoelen van. Maar wanneer plan je zo’n week dan? Begin dit jaar was ik vooral nog aan het hardlopen, want ik trainde voor een PR op de halve marathon. Na de wedstrijd zou ik mijn focus gaan verleggen naar de triathlon. Naast hardlopen betekent dat fietsen, zwemmen en krachttraining. Dat brengt allemaal nieuwe uitdagingen met zich mee, dus ik besloot hulp in te schakelen. Via social media volg ik Fergus Crawley al even. Hij is een hybrid athlete, wat betekent dat hij powerlifting op hoog niveau combineert met duursporten zoals triathlon. Ideaal voorbeeld dus!

Met Omnia Performance coacht hij atleten over de hele wereld en ik besloot me bij hen aan te sluiten. En wanneer beter een trainingsweek te plannen dan de start van mijn nieuwe trainingsprogramma? Ik besloot het dicht bij huis te zoeken: gewoon in een vakantiehuisje in Oost-Nederland. Goed aan te rijden, niet te duur en alle faciliteiten die ik nodig had.

Indeling van een trainingsweek

Voor vertrek heb ik uiteraard wel wat voorwerk gedaan. Ik had natuurlijk het trainingsschema van Omnia Performance, dus daar hoefde ik me niet al te druk om te maken. Ik heb wel wat aanpassingen aan het schema gedaan, want hardlopen laat ik even links liggen door een blessure. Daarnaast heb ik de week zo gepland dat mijn krachtsessies op mijn aankomst- en vertrekdag vielen, zodat ik die gewoon in mijn gebruikelijke sportschool kon doen. Voor het zwemmen zocht ik thuis de dichtstbijzijnde zwembaden uit en deed ik alvast alle boodschappen.

Eenmaal ter plaatse hoefde ik alleen nog aan de bak. Deze week van het trainingsschema was een testweek, om de rest van het programma goed op maat te kunnen maken. De hardlooptest liet ik dus even achterwege, ik heb nog ruim de tijd om die later op te pakken. Verder kon ik rustig mijn schema volgen, en dat zag er ongeveer zo uit:

MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdag
OchtendKrachttraining: Lower Body TestingZwemtraining: techniekoefeningen en conditie opbouwenZwemtraining, rustig doorzwemmenZwemtraining: techniekoefeningen en intervallenInpakken en vertrekken
MiddagSpontane surfsessie, daarna vertrekFietstraining: drempelwaardetestRustFietstraining: 40km in Z2/Z3Krachtsessie: Upper Body Testing
AvondRustRustige wandelingKorte HIIT-sessieRustRust

Hoe is de trainingsweek bevallen?

In één woord: goed! Het was heerlijk om volledig te kunnen focussen op het trainen, zonder andere verplichtingen of afleidingen. Naast het trainen hoefde ik alleen te zorgen voor goed eten en voldoende rust. Dat laatste was wel lastiger, omdat ik in andere omgevingen altijd wat minder goed slaap. Hoewel ik genoeg uren slaap heb gekregen, sliep ik niet heel rustig. Daardoor herstelde ik minder goed en moest ik het op woensdag iets rustiger aan doen.

Daarnaast merkte ik dat de trainingsintensiteit wat hoger lag dan de voorgaande weken, voornamelijk omdat ik toen nog aan het herstellen was van de halve marathon. In combinatie met het minder goed slapen had mijn lijf wat moeite bij te blijven. Een volgende trainingsweek zal ik daarom eerder in het midden van een schema plannen, in plaats van aan het begin.

Voorgaande daar gelaten was het echt een heerlijke week. Mijn trainingen gingen goed, met zwemmen heb ik grote stappen gezet en ik voelde me toch een beetje professioneel sporter. Tussen het sporten door heb ik gemediteerd, gepuzzeld, middagdutjes gedaan en naar de eekhoorns rond het huis gekeken. Op woensdag ben ik gaan zelfs een rondje gaan mini golfen, heerlijk tussen de vakantiegangers! Al met al dus zeker voor herhaling vatbaar, ik ben al aan het zoeken naar een nieuwe datum.

Heb je na het lezen nog vragen of zou je zelf weleens een trainingsweek willen uitproberen? Laat het weten in de reacties hieronder!

No Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Exclusieve verhalen van onderweg en de meest bijzondere buitenplekjes ontvangen? Schrijf je in en ontvang zes keer per jaar een BuitenBriefje.